Jennie Bringaker and Ingrid Eggen

GRIPP

Open: 04.05 - 27.05.2018 

Fri-Sun 1pm-5pm

Tenthaus Oslo, Maridalsveien 3

GRIPP
En utstilling av 
Jennie Bringaker og Ingrid Eggen på Tenthaus med åpning 2. mai kl 19! 


Jeg er ikke en kropp men en harpe

Jeg er ikke en kropp 

men en harpe og

hendene mine! så langt vekk fra meg

det tapte hodet mitt?

en måne

Min bror kasta hodet til himmels

og så skjedde forvandlingen

som om det var jeg som ville drepe vår mor!

det var ikke min idé

men mine hender

Rollen min er ikke å gjøre andre glade

jeg haringen hvile i meg selv

men elsker den reine fortvilelsen! 

Nei, jeg kunne ikke gjort dette på andre måter

og gikk til gamleguden med forsvaret mitt

for jeg kunne ikke stole på hendene mine

Men alt jeg sa blei plukka fra hverandre

historien min

legemet mitt

i små biter og

føttene mine! så ubrukelige

der de ligger 

i en rund

flettet kurv

Tekst: Aina Villanger




Eggen og Bringaker har ved en rekke anledninger vært involvert i hverandres arbeider. 
P
å Tenthaus viser de nå sitt første samarbeid med utgangspunkt i en felles interesse for den performative kroppen som metode og uttrykk.  
Begge kunstnerskapene bruker kropp og objekt som aktive elementer i relasjon til visningsrommet, med en handlingsbasert tiln
ærming til det utstilte i bunn. Noe man kan spore tilbake til begge kunstneres bakgrunn fra scenekunsten. Deres felles prosjekt undersøker kroppens fysiske mulighet og ytterpunkt. En kropp som aktiveres og utfordres i forsøk på å gripe om seg, utover og i seg selv.

Utstillingen GRIPP består av et felles videoarbeid og to separate skulpturelle prosjekter.


_________


Jennie Bringaker arbeider hovedsakelig med skulptur, tegning og performance. Hennes arbeid tar som regel form som et resultat av en undersøkende metode med materialer som påulike måter får fram nye skulpturelle aspekter i framstillingen av kvinnekroppen. Hun jobber ofte med utgangspunkt i seg selv og egne erfaringer som gravid kvinne og mor til småbarn, men påen måte som abstraherer og koker ned tematikken til noe allmen-menneskelig. Hun er opptatt av åfinne en slags skulpturelle grunnform som viser til noe universelt ved bestemte typer av relasjonerog tilstander for menneskekroppen. Graviditet, fødsel, mor og barn, seksuelle forhold er en slags gjentagende tematikk i arbeidene hennes. Bringaker leter alltid etter interessante former som gjerne peker i retning av noe abstrakt, men som samtidig beholder det figurative og følelsesladete uttrykket.

Bringaker  er utdannet med en MFA Studio Art fra New York University og en 

BFA Scenografi 2000-2003, Akademi for Scenekunst, Høgskolen i Østfold

Bringaker har tidligere vist arbeider ved blant annet Museet for Samtidskunst, Vigeland Museet, Kunstnerforbundet, Harstad Kulturhus for Kulturrådets jubileumskonferanse, Kristiansand Kunsthall,  i tillegg til en rekke internasjonale gallerier og visningssteder som Hacienda, Zurich, Paris Internationale med Galleri 1857, Spring Break Art Show, NYC med flere.

Hunhar de siste 4 årene drevet performance-plattformen Trollkrem sammen med kollega Tor Erik Bøe, og gjort prosjekter som påulike måter fremhever og representerer ulike fasetter ved performance-sjangeren. Som blant annet Trollkrem-Juleshow påUKS, 2014, plakatserien Trollkrem Fan-Poster Series, 2014-2015, Separatutstilling påFotogalleriet 2016, Performancefestivalen Soppen i Ekebergparken, 2016, VR-videoarbeid i forbindelse med nominasjonsutstilling til Kunstpris påSandefjord Kunstforening 2017,  og 360 video og installasjon påMomentum 9, 2017.


Ingrid Eggen jobber i hovedsak med analogt fargefotografi og video, og har det siste året startet eksperimentering med skulptur. Gjennomgående i Eggen sin kunstneriske praksis er en konseptuell holdning til kroppen, i både abstrakt og konkret forstand. 

Hun undersøker kroppens funksjon og dysfunksjoner. Ved hjelp av performative metoder undersøker hun intime gester og bevegelser i menneskekroppen i forhold til kommunikasjon, representasjon, kontroll og bevissthet. Studier der kroppens naturlige anatomi, nonverbale språk og bruk av gester og symboler forskyves, oppløses og fordreies er et hovedanliggende i Eggen sitt arbeid. Eggen er interessert i den informasjonen kroppen lagrer ukritisk og hva som skjer når dette danner hovedgrunnlaget for  kroppens bevegelse og ytring. Hun undersøker kroppens ubevisste reflekser og ser pådette som en mulighet for ådanne nye nonverbale språk og ytringer.

Eggen er utdannet med en BFA grad fra Kunsthøgskolen i Oslo, Institutt for Farge; Konstfack, Stockholm og med et selvstendig prosjektstudie fra Akademin Valand, Gøteborg. 
Eggen har tidligere vist arbeider ved blant annet Haugar Vestfold Kunstmuseum, Lillehammer KunstmuseumUlterior Gallery, New York, Centro de la Imagen, Mexico City, Fotogalleriet, Oslo, galleri 1857, Oslo og Rake visningsrom, Trondheim. De seneste separatutstillingene inkluderer «Kneganger»påGalleri Galleberg og Landskrona Fotofestival, Sverige,«Knax»pågalleri Melk, Oslo og«Knex»påAkershus Kunstsenter, Lillestrøm. I 2017 var hun nominert til SparebankstiftelsenDNBsstipend pris.

 

GRIPP 

Photos:  Øystein Thorvaldsen

 


Jennie Bringaker, Astrid. 2018

Älvdal Kvarsitt og Iddefjordgranitt

158 x 180 cm.

 

Jennie Bringaker, Inger.  2018

Älvdal kvartsitt

ca. 58 x 56 cm.

 

Jennie Bringaker, Miriam.  2018

Sort jesmonite

36 x 43 cm.

 

Ingrid Eggen, Ryggsåle. 2018

Microcrystaline wax 2002

88,50 x 93 cm.

24 x16,6 x12,5 cm.
24 x 10 x 12 cm.

 

 

 

Ingrid Eggen, Ryggsåle. 2018

Microcrystaline wax 2002

88,50 x 93 cm.

24 x16,6 x12,5 cm.

Ingrid Eggen, Ryggsåle. 2018

Microcrystaline wax 2002

24 x 10 x 12 cm.

 

 

 

 

 

Jennie Bringaker og Ingrid Eggen

GRIPP I
HD Video. 2018. 5.56 min.
GRIPP II
3D-skann video. 2018. 2.14 min.