coming closer

 

16.6 - 26.6

Opening 16.6
7 pm

The work Coming Closer presents a simple form expanding, beyond our concept of time, as if seeing a lightyear in a few minutes.
Through the chaos of sound and the mesmeric, hypnotic, vision, a rapturous form approaches you.

Tommy Olsson about Coming Closer:
When we are confronted with video projections of the size of this one, covering the whole wall, we tend to experience ourselves as part of the work. Coming Closer rests within its own universe, exposing itself here, drawing the lines back to the artist's earlier production and further, back to the moment when we are gathered in a tent on a field to witness the sensation of "moving images" in a black and white projection on a screen. There, at the very first introduction of cinematography, we find the most obvious points of reference, in the early experimental exercises in the medium so new at its time. Kristin Günther enhances this by insisting on the shades of grey and the basic circular shape.
This achieves a powerful compression of effect. This work is not a quote, it is simply a manifestation of a dimension, a resting point where everything happens at the same time and the equation ends up with point of zero --- which everything comes from --- and returns to. You too. And me.

Simone Zaugg - Work Station

 

WORK STATION
07.04 - 17.04 2011
Åpning torsdag 07.04
kl. 19.00

I Work Station tolker Simone Zaugg ni arbeidssanger som synges mens man utfører sitt daglige arbeide. Sangene er fra ulike deler av verden og synges av kunstneren på originalspråket. I sentrum av Zauggs akustiske bilde står menneskets stemme - ei stemme som gjennom en transformasjonsprosess blir uttrykt både gjennom kunst og arbeid. Work Station utdyper arbeide som fenomen: det kollektive, men også det personlige og private. Betrakteren vil høre forskjeller og likheter i typiske arbeidssanger fra ulike kulturer. Først når man lytter til sangerne gir de mening og viser et mangfold i arbeidslivet og verden. Simone Zaugg viser at arbeidssanger gjennom sine uttrykk kan dekke ulike sinnsstemninger og i overført form føre til tilfredshet, frigjøring og utvikling av politiske holdninger. På Tenthaus viser Simone Zaugg også utvalgte fotografier fra serien Playgrounds, en rekke korte performative tilnærminger dokumentert på lekeplasser i storbyer.
I forbindelse med utstillingen lager kunstneren en workshop for ungdommer i samarbeid med Alt for Hersleb og Tenthaus Oslo.
Simone Zaugg er billedkunstner og kurator fra Schweiz som lever og virker i Berlin. Hennes arbeider
åpner opp for personlige historier og kollektive prosesser. Som kunstner, svarer hun til arkitektoniske,
historiske og sosiale miljøer, hvor mennesker ofte er hennes fysiske og psykiske referanserammer.

work songs

I forbindelse med utstillingen lagde Tenthaus en workshop i samarbeid med Simone Zaugg for 10.klasssen fra Hersleb skole.

Videon Working Gestures, laget i samarbeid med Simone Zaugg, Tenthaus og studentene Aida, Amina, Annam, Besa, Elizabeth, Forat, Hussain, Julie, Junaid, Omashka, Saida, Sibel, og Sohel fra Hersleb skole gir innblikk i hvordan den kommende generasjonen tolker begrepet arbeid. Filmen ble vist på utstillingen Arbeiderbilder på Kunsthall Oslo. 
Om utstillingen på Kunstkritikk.

Ears of the Field - Siri Austeen17.03 – 02.04 2011
Opening Thursday 17.03

The Ears of the Field project is a sound installation where the public can hear many individual perspectives on international conflict situations. In total eighteen discussions shed light on the relationships between history and the present, between the individual and the system, and between differing everyday realities. You can hear Leah Chishugi tell about her activities for the women of East Congo, Victor Lind, artist, on his political activism, as well as Aung San Suu Kyi´s public speech about Myanmar living conditions, and Erik Solheim, Norwegian Minister of the Environment and International Development, on economic resources and poverty traps. The conversations are presented in the form of a camp; a micro-environment with 6 listening posts. The sound of birds, indigenous to these conflict areas, is a central element of the installation. Ears of the Field will also be the platform for the film entitled Enjoy Poverty by Renzo Martens, NL, and be the starting point for the Ear Camp workshop with teenagers from Hersleb school in Oslo.

Ears of the Field er en lydinstallasjon hvor du kan lytte til forskjellige stemmer knyttet til ulike konfliktsituasjoner rundt om i verden i dag. Verket belyser forhold mellom historie og samtid, mellom individ og samfunn. Du kan blant annet høre Leah Chishugi fortelle om hennes arbeide for kvinner i Øst-Kongo, billedkunstner Victor Lind om sitt politiske engasjement og arbeid, Aung San Suu Kyis tale til folket om levevilkårene i Myanmar og miljø- og utviklingsminister Erik Solheim fortelle om ressursrikdom og fattigdomsfeller. Ears of the Field består av 6 lytteposter som til sammen danner en mikroverden. Sentralt i rommet er et kontentum av fuglelyder fra ulike konfliktområder i verden.

ear camp1

Ear Camp - workshop i forbindelse med Siri Austeens utstilling Ears of the Field med Siri Austeen og tiende klasse fra Hersleb skole, Oslo, mars 2011. 
 
Oppgaven var å lage lydarbeider etter ulike tema:
Lyden av fred - hva ville det være for deg?
Finnes det støy som er bra?
Finnes det stillhet som ikke er fredfull?
Tenk deg at verden stoppet opp et øyeblikk for
å lytte til deg - hva ville du si?

">

Gjennom partnerskapsavtale med Hersleb skole lagde Tenthaus verksteder og utstillinger for en tiende klasse under skoleåret 2010 - 2011.

I MONA LISA REMIX fikk klassen i oppgave å lage en ny versjon av Mona Lisa. Alle fikk male hver sin plate som til sist sattes sammen til et stort arbeide.