patterns

Filmen Patterns of Inclusion av Mariken Kramer var også utgangspunkt for workshops med elevene ved Sofienberg skole som deltar, kunstneren og representaner fra Tenthaus. Gjennom enkle diskusjoner/samtaler, øvelser og oppgaver prøvde vi å nærme oss vanskelige begreper som fellesskap, tilhørighet, utelukkelse, vennskap, lojalitet, frykt osv. Dette er grunnlegende spørsmål omkring det å være menneske og handler også om våre ønsker om å være del av noe større enn oss slev, det være seg en vennegjeng, familien, et idrettslag, et religiøst fellesskap eller storsamfunnet.

different rivers

Klassen 3GB ved Sofienberg vgs og kunstnerne ved Tenthaus har laget et kunstverk som henger i oppgangene i C bygget på Sofienberg skole. Elevene har tatt utgangspunkt i Akerselva, Norge og elvene Eufrat og Tigris, Irak. Arbeidet består av to relieffer som beskriver disse geografiske områder. Different Rivers har foregått siden januar 2012 og skal avdukes 12 juni 2012.

work songs

I forbindelse med utstillingen lagde Tenthaus en workshop i samarbeid med Simone Zaugg for 10.klasssen fra Hersleb skole.

Videon Working Gestures, laget i samarbeid med Simone Zaugg, Tenthaus og studentene Aida, Amina, Annam, Besa, Elizabeth, Forat, Hussain, Julie, Junaid, Omashka, Saida, Sibel, og Sohel fra Hersleb skole gir innblikk i hvordan den kommende generasjonen tolker begrepet arbeid. Filmen ble vist på utstillingen Arbeiderbilder på Kunsthall Oslo. 
Om utstillingen på Kunstkritikk.

ear camp1

Ear Camp - workshop i forbindelse med Siri Austeens utstilling Ears of the Field med Siri Austeen og tiende klasse fra Hersleb skole, Oslo, mars 2011. 
 
Oppgaven var å lage lydarbeider etter ulike tema:
Lyden av fred - hva ville det være for deg?
Finnes det støy som er bra?
Finnes det stillhet som ikke er fredfull?
Tenk deg at verden stoppet opp et øyeblikk for
å lytte til deg - hva ville du si?

7 img1302leve hersleb

2010 ble Hersleb skole truet med nedleggelse og Tenthaus tog initiativ til et prosjekt som elevene kunne bruke for å protestere mot dette. Elevene ble bedt om å lage plakater med noen ord om hva de ønsket seg fra livet i fremtiden. Fotografiene bruktes som plakater mot nedleggelse av skolen.

Tenthaus engasjerte også seg mot nedleggelsen gjennom å skrive et innlegg i Dagsavisen.